De van Hool T915 ‘Alicron’ van Fennema

Onze bus is ooit door van Hool geleverd als demonstratiemodel. De bus heeft een lengte van 12 meter, en is samen met een zustermodel van 14,7 meter – voorzien van dubbele achteras – gebruikt als ‘showcase’ van wat van Hool destijds te bieden had. Voor ons een mooie kans aangezien de bus betrekkelijk weinig kilometers heeft gelopen en bovendien qua techniek in uitmuntende staat is.

Vennoot Marcel vertelt:

“Wij hebben echt een fantastische bus, die door haar oorsprong zeer rijk is uitgerust. Wel betekende luxe ten tijde van de bouw van onze bus wat anders dan allerlei kleurenschermen met entertainment. Onze van Hool heeft de kenmerkende soepele ‘van Hool’-vering, een remsysteem met ABS en ASR, en een krachtige motor die met gemak bergen beklimt. Bovendien zijn er veel accesoires van hoge kwaliteit. Onze gasten zijn altijd verbaasd hoe snel warme drank in de horeca-koelkasten van onze bus zijn afgekoeld. Ik rijd altijd met veel plezier in onze bus, en deze kan zich qua rijgedrag en comfort absoluut meten met modernere bussen.”

Voor de liefhebbers: de technische gegevens van onze van Hool

Algemene gegevens
FabrikantVan Hool N.V. (België)
TypeT915 ‘Alicron’
Bouwjaar1997
Kilometerstand890.000km (maart 2020, voor bussen/vrachtwagens is een kilometerstand van meer dan 1.000.000 niet bijzonder)
Lengte12 meter
Breedte2,5 meter
Hoogte3,47 meter
Wielbasis5,91 meter
Stahoogte binnen2,03 meter
Vooroverbouw2,74 meter
Achteroverbouw3,35 meter
Gewicht leegca 13.440 kg (afhankelijk van de vullling van de diverse tanks)
Maximaal toegstaan gewicht18.600 kg
Bandenmaat295/80 R22.5 (2x voor + 4x achter, onze bus beschikt over “3PMS” wintergeschikte banden + sneeuwkettingen)
Motor
FabrikantMAN SE (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg)
TypeD 2866 LOH 23
Bouwwijze‘Stehender Reihenmotor’ (6-in-lijn, rechtop)
Cyclus4-takt Diesel
Boring128mm
Slag155mm
Cilinderinhoud11,967 liter
Compressieverhouding15,5:1
Capaciteit motorolie27 – 33 liter, inclusief oliefilter
Maximaal vermogen294kW van 1800 tot 2000 rpm
Maximaal draaimoment1730Nm van 1000 tot 1500 rpm
Ontstekingsvolgorde 1 – 5 – 3 – 6 – 2 – 4 (cil. 1 distributiezijde)
Injectiesysteem fabrikant Robert Bosch GmbH
Injectiesysteem type Plunjerpomp voor EDC (Electronic Diesel Control)
InjectiesysteemontwerpDirecte injectie
InjectieregelingElektronisch
Injectiedruk c.a. 300 bar
TurbocompressorJa
Turbodruk stationair0,2 bar
Turboduk maximaal1,9 bar
IntercoolerJa
Koppeling
FabrikantFichtel & Sachs (nu ZF Sachs AG)
TypeGMF 420/430
KoppelingsontwerpZelfstellende droge plaatkoppeling, hydraulisch bediend en pneumatisch bekrachtigd
Versnellingsbak
FabrikantZF Friedrichshafen AG
TypeECOMID 8S-180
Aantal versnellingen8 + achteruit
VersnellingsbakontwerpHoofd en hulpgroep. Langzame groep R+1-2-3-4 en snelle groep 5-6-7-8
Versnellingsbakratio8,73 – 1,00
Retarder
FabrikantTelma S.A.
TypeF2200
Retarderontwerp Luchtgekoelde wervelstroomretarder, 4 sterktes remkoppel
Maximum remkoppel2200Nm
Remsysteem
AlgemeenKruislings gescheiden luchtbediend remsysteem met ABS en ASR
VoorasLucas D3 luchtgekoelde en geventileerde 437mm schijfremmen
AchterasPerrot 410 x 220 Z – G Simplex “S” 410mm trommelremmen
Elektrisch systeem
Startaccu merkVarta
Startaccu type24V (2×12 serie) – 220Ah.
VoedingAlternatoren 24V DC 100A x2 (ca 4,8kW)
Inverter merkVictron energy
Inverter typePhoenix 24 | 750
Inverter input21 – 30V DC
Inverter output230V AC pure sinusgolf, 750W (VA) continu
Keuken
Koffiezetters2x300watt ’12-kopjes’
Boiler5 liter, 600 watt. 85 °C
Water100 liter voorraadtank + wastafel met mengkraan